Rubrik: Peter Ferm kolorerat foto

Teaterföreställningar

- premiärår -

Regi och dramaturgi - radio och scen

 

1. Regi:

1984

Generalrepetitionen
(även manus)

Generalteatern, tonårsgrupp, Fritidsgården Fågeln, Västra Frölunda, turné på fritidsgårdar och skolor i Göteborgsområdet.

En grupp på tiotalet killar och en tjej - de flesta av dem spelade i olika rockband och var f.d. skinheads - bildade en teatergrupp som de döpte efter snuset alla använde. De såg "Klassfiende" på Angeredsteatern och ville göra något liknande om sig själva. Det blev en pjäs om det som händer för 16-åringar när de växer ur barndomens sammanhållning och börjar dra åt olika håll, får nya intryck, skilda ideal. En berättelse om grupptryck och hackordning, frigörelse och svek.

1985

 
"Svarta passioner"
/Affischteckning av Lena Isaksson efter "Kyssen" av Carl
Fredrik Hill./
Svarta passioner
"Glädjeflickan i Rom"; "Albert och Julia" & "Narcissus" av Erik Johan Stagnelius
(även bearbetning)

Göteborgs Universitetsteater (GUT), Studentkåren, Göteborg

Dessa pjäser har traditionellt lästs som moraliserande varningar för hur det kan gå om man inte i tid vänder sig till Gud. Men Stagnelius fördömer inte, tvärs igenom de retoriska och deklamatoriska eftergifterna mot tidens krav, lyser ett engagemang för dessa mariginalvarelser i ett mänskligt utland. Av omvärldens kyla och hårdhet har de tvingats fly så långt in i det privata att det blir självdestruktivt.

Recensioner:
1. Kristjan Saag, GT tisd 16/4 1985.
2. Sverker Andreasson, Göteborgs-Posten
    sönd 21/4 1985.

 

1986


"Les jours gigantesques" av René Magritte.
Bakom spegeln
"Oxtiern eller Libertinens nederlag" av markis de Sade & "Blodstrålen" av Antonin Artaud
(även bearbetning)
översättning Lars Bjurman resp. Leif Janzon

Göteborgs Universitetsteater (GUT), Studentkåren, Göteborg

En metaforisk skildring av den urartade makten. "Oxtiern" är en svassande eftergift mot förväntningarna på det godas seger över tyranniet med ett svartvitt persongalleri. Sammansmält med Artauds metafysiska suggestion görs det orimliga genomskinligt och dubbelmoralens motsägelsefullhet blir synlig. Allteftersom omständigheterna framträder naknare och naknare i all sin råhet bryter realismen på ett traumatiserat sätt samman, således en skildring från det svikna offrets perspektiv. En desillussion, pjäsen slutar inte förrän Gud blivit skjuten.

Recensioner:
1. Bo Lundin, GT onsd 9/4 1986
2. Sverker Andreasson, Göteborgs-Posten
    tisd 15/4 1986

 

1988

foto från föreställningen Kung Ubu
av Alfred Jarry
(även bearbetning till rockmusikal, inkl. sångtexter)
översättning Anna och Sture Pyk
 
Musikteatern Kurt, Husby Musik- och Kulturprojekt (Fritids-, Skol- & Socialförvaltningarna i Sthlm), turné på fritidsgårdar i Stockholm.

  Det här gänget hade tidigare gjort en framimproviserad föreställning och ville nu pröva på att spela en skriven pjäs. Vi började undersöka olika texter praktiskt. När två tjejer spelade upp en scen ur "Kung Ubu" föll myntet ner. Jag hade ärligt talat aldrig varit särskilt betagen i Alfred Jarrys humor, men nu var det tydligt vad det betydde för pjäsens stil att han bara var femton när han skrev "Kung Ubu". Vi fann i pjäsen en högst rimlig problematisering av våldet som maktutövning och maktens våldsutövning.

    Recension:
    Betty Skawonius, Dagens Nyheter tisd 31/5 1988
 
foto från föreställningen foto från föreställningen

foto från föreställningen

 

1989

Hermione, min syster
av Magnus William-Olsson
musik Birgitta Egerbladh

med Gerhard Hoberstorfer, Peter Wahlbeck, Tomas Laustiola, Per Myrberg, Ylva Törnlund & Åke Lagergren
Radioteatern, Sveriges Radio, P1

"Herminone, min syster" handlar om Telemakos, Odysseus son, och dennes resa till Sparta för att träffa kung Menelaos, som startade trojanska kriget. Dramat formar sig till en uppgörelse med bilden av den frånvarande fadern och med det pris alla får betala för krig och världserövrande.

    Recension:
    Sonja Anderberg, Göteborgs-Posten tisd 7/11 1989
 
Affabulazione - ett ödesspektakel
("Drömmer jag") av Pier Paolo Pasolini
(även bearbetning)
översättning Ingvar Björkeson

med Tomas Pontén, Gerhard Hoberstorfer, Björn Gedda, Iwa Boman, Anette Kischinowsky, Per Myrberg, Sven Åke Wahlström, Heinz Hopf, Peter Kneip & Åke Lagergren
Radioteatern, Sveriges Radio, P1.

Den italienske filmaren och poeten Pier Paolo Pasolini skrev också dramatik. "Affabulazione" är ett Oidipus-drama i modern tappning och med omvända förtecken. En industriledare i Milano vaknar upp ur en dröm som fyller honom med obehag. Hans son dyker upp och försvinner, undflyende som alltid. Fadern kopplar samman det ena med det andra och börjar iscensätta ett familjedrama som efter hand får allt obehagligare drag av ödestragedi.

    Recension:
    Ole Hessler, Dagens Nyheter tisd 28/11 1989.

1991

Minnas
av Carl-Johan Vallgren
musik Kim Hedås

med Pia Johansson & Torkel Pettersson
Radioteatern, Sveriges Radio, P1

En bror och en syster i hans kök. Hon säger att han ringt, men han känner inte igen henne. Deras uppgörelse handlar om småstaden som hon flyttat ifrån och han försöker fly från genom att så sällan som möjligt visa sig ute. Småstaden är i Carl-Johan Vallgrens debutpjäs det öde man inte kan undfly.

    Recensioner:
    1. Lars Ring, Svenska Dagbladet månd 2/9 1991
    2. Sonja Anderberg, Göteborgs-Posten onsd 4/9 1991
    3. Tore Borglund, Arbetet fred 13/9 1991

    Samum
av August Strindberg
musik Hans Sandin

med Åsa Simma Charles, Bengt Järnblad & Sverre Porsanger
Radioteatern, Sveriges Radio Norrbotten, P1

Utan att ändra i dialogen, endast i miljöskildringen, har detta teaterstycke förflyttats från ökenhettan i en algerisk gravkammare till en kåta i midvinterköldens sameland. Där utspelar sig denna ojämna hjärnornas kamp mellan en infödd flicka och en armélöjtnant på avvägar. Genom att skickligt utnyttja sin förtrogenhet med naturkrafterna lyckas hon suggerera honom till döds som hämnd för den kolonisation han personifierar.

Recensioner:
1. Rolf Nilsén, Norrbottenskuriren månd 16/12 1991.
2. Sonja Anderberg, Göteborgs-Posten onsd 17/12 1991.

Strindberg
På te hos Gud
(ur "Om godheten") av Willy Kyrklund
(även dramatisering)

med Björn Granath & Heinz Hopf
Radioteatern, Sveriges Radio, P1

För första gången på två tusen år har Gud beviljat en intervju. Han avslöjar för den häpne författaren vilken av alla varianter på trosbekännelser som är den enda rätta och leder till evig frälsning. Någon urvalsprincip måste ju finnas, med obetvinglig logik förklarar Gud varför.

    Recensioner:
    1. Lars Linder, Dagens Nyheter tisd 17/12 1991
    2. Gunnel Bergström, entré nr 1 1992

1992

 
Rikard Wolff & Viveka Seldahl. /Foto Anders Roth/
Poetens födelse
av Kathy Acker
(även översättning)

med Viveka Seldahl, Rikard Wolff, Rico Rönnbäck, Leif André, Claire Wikholm, Heinz Hopf, Margareta Rylander, Tomas Norström, Lakke Magnusson, Åsa Kalmér, Torkel Pettersson, Ingalill Rydberg, Björn Granath m.fl.
Radioteatern, Sveriges Radio, P1.

 
I 1980-talets New York möter vi den antike romerske elegi-poeten Propertius och hans musa Cynthia. Hon revolterar mot sin tilldelade roll och kräver att bli respekterad både som erotiskt subjekt och yrkesmänniska. Varken Kärleken eller Konsten lämnas obefläckade i detta relationsdrama som också bjuder på satiriska snapshots om vår tid. Är den vid närmare eftertanke mindre grotesk och våldsdyrkande än det antika Rom ?

    Recensioner:
    1. Tore Borglund, Arbetet lörd 4/4 1992
    2. Lars Linder, Dagens Nyheter onsd 8/4 1992

1993

 

 
Ingalill Rydberg & polishunden Gubben /Foto Anders Roth/
Ge mig tillbaka min bror!
av Anne-Marie Berglund

med Ingalill Rydberg, Ittla Frodi, Mikael Cohén, Jonas Falk, Eva Engström, Arne Skoglund, Björn Gedda, Johan Hedenberg, Mats Flink, Peter Kneip, Leif André, Bengt Järnblad, Lakke Magnusson, Torsten Föllinger, Lissi Alandh, Lars Göran Persson & Axel Boman
Radioteatern, Sveriges Radio, P1.

 
En minitrilogi som också är ett vandringsdrama med kvinnliga förtecken. En kvinna som säger att hon inte är någon kvinna och inget vet om män, befinner sig på resa. (Kanske heter hon Karin eller också är det någon annan som har hetat så.) Det blir en expedition i ett okänt underland av manligt och kvinnligt i ett radiofoniskt drömspel, en kinesisk ask av musik, ljudupplevelser och märkliga rollskapelser.

    Recensioner:
    1. Anna Lena Persson, Svenska Dagbladet fred 12/11 1993.
    2. Kristian Saag, GT månd 18/10 1993.
    3. Jan Lewin, entré nr 1 1994.

1994

 

 
Alexander Pusjkin.
/Från O A Kiprenskijs porträtt./
Hans sista dagar
av Michail Bulgakov, 2 delar
(även bearbetning)
översättning Lars Erik Blomqvist

med Viveka Seldahl, Gun Arvidsson, Anders Ahlbom, Börje Ahlstedt, Krister Henriksson, Peter Luckhaus, Anders Nyström, Ana Yrsa Fallenius, Henrik Schildt, Bengt Järnblad, Sven Lindberg, Björn Gedda, Lena Endre, Dan Ekborg, Bengt Blomgren, Betty Tuvén, Halvar Björk, Stig-Ossian Ericson & Jan-Olof Strandberg
Radioteatern, Sveriges Radio, P1

Ett kollektivdrama med bara huvudroller. I handlingens centrum finns en man så stor att pjäsens författare inte ville ställa honom på scenen. När han dör samlas 40.000 människor på S:t Petersburgs gator i februarikölden 1837. Var den duell som ledde till Pusjkins död i själva verket en suveränt iscensatt avrättning - och vem är isåfall bödeln? Michail Bulgakov iscensätter ett nät av samband utan att hemfalla åt konspirationsteorier.

Recension:
Lars Ring, Svenska Dagbladet sönd 25/9 1994.

1996

Förföraren
av Carina Rydberg

med Stefan Sauk & Stefan Roos
Radioteatern, Sveriges Radio, P1

Robert är veterinär och lever ensam på landet. Han förälskar sig i en rockstjärna han sett på TV och bestämmer sig för att kidnappa honom. Efter romaner som "Osalig ande" och "Nattens amnesti" och filmmanuset till "Svart skyddsängel" fortsätter Carina Rydberg i sin andra radiopjäs att skildra det trots allt som finns även i ett omöjligt möte mellan människor på knivseggen.

    Recensioner:
    1. Lars Ring, Svenska Dagbladet månd 18/3 1996
    2. Kerstin Vinterhed, Dagens Nyheter sönd 31/3 1996

  Fortsättning: Dramaturgi.

 

Till startsidan

Till början

Skriv till...

pferm@pferm.se