Kursplan Mål och syfte
Detta är en introduktionskurs i tidningsframställning. Kursen skall
utveckla elevernas uttrycksförmåga genom att tillämpa olika journalistiska
genrer och stilar. Kursen skall skapa insikt i hur text, bild och grafisk
form samverkar i journalistiska framställningar.
Eleverna skall arbeta redaktionellt och pröva de olika yrkesrollerna
som förekommer på en tidningsredaktion, för att framställa tidningar med
elever på gymnasieskolan och i årskurs nio som målgrupp. Kursen skall ge
kunskap om hela produktionskedjan från händelse eller idé till färdig
tidning. Under kursens gång skall eleverna ha prövat på alla moment i
produktionskedjan: research, intervjuer, skrivande, fotografering och
bildbehandling samt layoutarbete. Efter eget intresse och förmåga kan
varje elev välja att inrikta sig på ett eller två av dessa moment, vilka
alla värderas lika.
Eleverna får träna sig i att söka upp och ta kontakt med främmande
människor som källor samt i att förbereda, genomföra och återge
intervjuer. Eleverna får lära sig söka och hantera information med hjälp
av arkiv, bibliotek och databaser m.m. Kursen skall ge kännedom om vad
källkritik är, samt praktiskt utveckla elevernas förmåga att kritiskt
granska texter för att skilja mellan fakta och värderingar. Olika
tidningar och tidningstexter studeras och eleverna får öva förmågan att
tolka och förstå olika stilgrepp och uttryck.
Kursen skall skapa grundläggande förståelse för de ekonomiska och
tekniska villkor som tidningar arbetar under, och vad detta innebär för
journalistens integritet. Kursen skall ge kunskaper om de yrkesetiska
regler och grundläggande rättsregler som har betydelse för journalisters
dagliga arbete.
Eftersom tidningsframställning innehåller många skilda moment
förutsätter kursen samarbete av olika slag med andra kurser inom såväl det
individuella valet som karaktärsämnen på medieprogrammet och andra
program, i synnerhet vad gäller foto, grafisk form, reklamformgivning och
annonsförsäljning. Samarbetet kan bestå i utbyte av lärar- och
elevinsatser, liksom gästlärarskap.
Efter genomgången kurs skall eleven:
kunna skilja på värderingar och fakta i mediernas budskap och föra
resonemang kring detta
ha erfarenhet av att under realistiska förhållanden ha producerat
journalistiskt material
kunna söka, värdera och diskutera information utifrån vad som gynnar
helheten
vara tränad i att utifrån journalistiska bedömningsgrunder forma
budskap och dokumentera företeelser och skeenden
kunna använda sitt verbala och visuella språk som redskap för
journalistiska arbetsuppgifter och ta ansvar för att eget arbete uppfyller
kraven på kvalitet
kunna diskutera journalistiska yrkesproblem samt föreslå lösningar som
avser kvalitet, etik, ekonomi och säkerhet
kunna använda den utrustning som används i tidningsproduktion och vara
orienterad om den tekniska utvecklingen på området
ha fått tillräcklig förståelse för den egna rollen i produktionskedjans
olika led för att aktivt kunna påverka och delta i produktionsplaneringen
ha grundläggande kunksaper om upphovsrätts-, tryckfrihets- och
yttrandefrihetslagstiftningen, liksom om de yrkesetiska regler som
tillämpas inom journalistiken.
Betygskriterier:
Godkänd (G): Eleven känner i huvudsak till de praktiska, tekniska, etiska och
juridiska villkoren för journalistiskt arbete.
Eleven har deltagit i hela produktionskedjan.
Eleven har med visst stöd skrivit texter i åtminstone någon
journalistisk genre.
Eleven förstår vad som kännetecknar journalistik och särskiljer denna
från andra medieuttryck.
Eleven har grundläggande kunskaper i informationssökning.
Eleven kan använda kamera och utföra enklare digital bildbehandling.
Eleven kan med visst stöd redigera tidningssidor på dator.
Väl godkänd (VG):
Eleven löser journalistiska uppgifter självständigt och kan tillämpa
sina kunskaper på ett kreativt sätt. Detta gäller research och skrivande
såväl som foto och redigering.
Eleven tar egna initiativ för att lösa olika problem.
Eleven kan resonera kring olika typer av tidningstexter och redogöra
för formval och innehållsliga avvägningar.
Eleven kan bedöma egna och andras arbeten.
Eleven känner väl till lagstiftning och etiska regler och kan föra
resonemang kring bakgrund och praktiska konsekvenser.
Eleven har deltagit i hela produktionsprocessen med intresse och
engagemang och har lämnat viktiga bidrag till den färdiga produkten.
Mycket väl godkänd (MVG):
Eleven är på väg att utveckla en personlig stil i sitt skrivande och
sitt språk.
Eleven bidrar aktivt till att lösa olika problemsituationer i
redaktionellt arbete.
Eleven löser olika journalistiska uppgifter på ett insiktsfullt sätt.
|